AGF / Rethink Business CØ

Gå til hjemmeside
OPGAVE
  • Bæredygtighedskonsulent
KOMPETENCER
  • Rådgivning
  • Materiale- og CO2-regnskab
  • Cirkulær forretningsudvikling
BRANCHE
  • Sport og Event
ÅR

2020 – 2021

Fra plastikkrus til merchandise

Formål: Aarhus’ sportslige fyrtårn har en klar vision om at inspirere til en mere bæredygtig vej – blandt andet ved at iværksætte en omfattende affaldssortering. Med Rethink Event som sparringspartner er AGF i forbindelse med programmet ’Rethink Business 4 – Cirkulær Forretningsudvikling’ gået på opdagelse i, hvordan indsamlede affaldsressourcer, frem for at gå til spilde, kan blive til materialer af værdi.

Løsning: Som et hovedspor i Rethink Business-projektet valgte AGF at se på et cirkulært tiltag, hvor plastikkrus genanvendes og lever videre i klubbens egne mechandise-produkter. Som fantørklæder, bluser eller andet. Det indsamlede plastik fra de krus, som fans har drukket af til kampe og events, går således tilbage til fansene, i stedet for at blive kasseret som brændbart affald. Det gør en forskel for miljøet og gør samtidig affaldssortering håndgribeligt og meningsfuldt for publikum.

Resultat: AGF har med god erfaring testet og indført affaldssortering på Ceres Park i sæsonen 2019/20. I forlængelse af Rethink Business udvider AGF med sortering indendørs i Arenaen, hvilket muliggør ambitionen om at opnå fuld affaldssortering i 2022. Det cirkulære plastikprojekt udgør en pilot, og i takt med, at flere fraktioner udsorteres, vil der være grobund for at skabe flere nye materialer af affaldet.

Projektet har været et godt afsæt for at afsøge nye CØ-muligheder og partnerskaber. Og så er der skabt en god struktur og konkret løsning for en indendørs affaldssortering, som kan testes og indkøres i efteråret 2021. AGF har desuden fået skærpet sit blik på indkøbsmønstre og har indført, at fra 2022 skal 50 % af det solgte merchandise i fanshoppen være certificerede produkter.

Læs AGF’s Ansvarsrapport 2020