Skip to main content

Interessen for bæredygtighed og krav til virksomheders ansvarlighed er kun stigende, pandemi eller ej. Det sætter en omfattende, netop udgivet forbrugeranalyse en fed streg under.

Forleden udkom den årlige rapport ’Sustainable Brand Index’, Europas største uafhængige varemærkestudie om bæredygtighed.

Udvælgelsen af brands i undersøgelsen er baseret på markedsandele og brand awarenes, så det er primært de tunge drenge i klassen – IKEA, MCDonald’s, Yousee osv. – der figurerer. Helt fair. Vi synes dog det ville være interessant, hvis også brancher inden for oplevelsesindustrien så som sport, events og festivaler var repræsenteret.

Her findes nemlig ikke så få aktører, der præsterer stor innovationshøjde og oprigtigt hjerteblod hvad angår bæredygtighed – og som samtidig har blik for den brandværdi, et øget fokus på bæredygtighed rummer. Det er AGF og NorthSide Festival gode eksempler på.

Tag handling og kommunikér om jeres bæredygtighed

Foruden en ranking af brands (den kan du tjekke ud på Sustainable Brand Index-hjemmesiden) byder rapporten på en god del interessante insights. Her er de pointer, vi synes det er værd at bide mærke i, uanset branchetilhørsforhold.

67 % af danske forbrugere siger, at bæredygtighed påvirker deres købsbeslutninger, og lige så mange diskuterer ofte bæredygtighed med deres omgangskreds.

31 % af forbrugerne har fået øget interesse for bæredygtighed som konsekvens af Covid-19.

Genbrug og genanvendelse af materialer scorer højst (41 %) på listen over hvilke emner inden for bæredygtighed, der optager dem.

Jo mere brands kommunikerer om deres bæredygtighedsarbejde (på en troværdig måde that is), des mere vil forbrugerne vide, efterspørge og engagere sig. Det skaber en positiv cirkel af større indsigt.

Den bæredygtige forbruger er ikke kun én type forbruger. Det rummer i den ene ende af spektret typen, hvor bæredygtighed ses som ’added value’ til pris og funktion. På den anden fløj står den dedikerede, superbevidste forbruger, som går kompromisløst ind for bæredygtighed. Hun vil gå kritisk til dig, hvis du ikke kan trække en livscyklusanalyse på produkterne op ad skuffen på forespørgsel.

Det interessante og nye er, at den førstnævnte gruppe faktisk har rykket sig. Fra kun at have trætte blikke tilovers for emnet, er der nu en vis åbenhed for at høre om virksomheders bæredygtighedstiltag – du skal bare virkelig gøre dig umage med at servere emnet relevant. Så som i al kommunikation: kend din målgruppe, så du ikke støder nogen væk utilsigtet.

Et par spørgsmål ud til jer:

Oplever I, at bæredygtighed er et parameter for jeres kunder?

Er det en udfordring, hvordan I bedst fortæller jeres omverden, hvad I gør for at tage ansvar (socialt og miljømæssigt)?

Nadia

Author Nadia

More posts by Nadia