AGF / Ceres Park

Gå til hjemmeside
OPGAVE
  • Bæredygtighedskonsulent
KOMPETENCER
  • Affaldssortering
  • Udvikling af nyt materiel
  • Rådgivning
  • Uddannelse af drift og frivillige
BRANCHE
  • Event
ÅR

2020 – 2025

AGF præsenterede i foråret 2020 deres nye vision for miljøansvar og bæredygtighed. En stor del af dette initiativ bygger på, at de ønsker at bruge deres platform til at inspirere og informere publikum på Ceres Park, såvel som eksterne parter.

Sofie har siden starten af projektet været i tæt dialog med adm. direktør i AGF A/S, Jacob Nielsen. Efter rådgivning fra Sofie besluttede AGF at gå all-in på bæredygtighed, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved at der nu er indført fuld affaldssortering på Ceres Park.

Med udgangspunkt i årelang erfaring fra festivalbranchen og innovativ tankegang har Rethink Event i samarbejde med AGFs renovationspartner udviklet den affaldssorteringsløsning som nu bruges blandt publikum på Ceres Park.

Løsningen er udviklet ud fra en tankegang, om at det skal være let og intuitivt for brugeren at sortere sit affald. Dette er bl.a. gjort ved at inddrage adfærdsdesign og viden fra festival- og eventbranchen.

For at kortlægge hvilke fraktioner der skulle sorteres i på Ceres Park, er det afgørende at kigge på hvad der bliver indkøbt og i hvilke mængder. I samarbejde med AGF er der blevet udvalgt følgende fire fraktioner inde på stadion: Plastikkrus, paphåndtag, madaffald og restaffald. Derudover bliver der sorteret i pant og restaffald udenfor stadion.

Løsningen er udviklet således, at indsatserne kan sættes i standartmateriel, hvilket gør det let anvendeligt for driften på Ceres Park. Indsatserne er designet ud fra tre faktorer: de skal fungere i praksis, de skal have et æstetisk flot udtryk og de skal være brugervenlige. Disse tre faktorer ligger til grund for det endelige resultat. I designprocessen er der tænkt alt ind, fra farver, former og illustrationer til mål, låsemekanisme og hældning.

I august lavede Rethink Event i samarbejde med chef for Branding og Bæredygtighed hos AGF A/S, Anne Jensen, en test af den nye affaldssorteringsløsning. Dette blev gjort ved at sætte sorteringsløsningen op på udvalgte sektioner på stadion og derefter observere og tilpasse løbende. Vores observationer viste os, at publikum var positive overfor det nye tiltag og at det affald der blev smidt ud, blev sorteret korrekt.
Vores observationer viste dog følgende udfordring: Publikum på stadion har for vane at lade sit affald ligge på tribunen, i stedet for at tage det med til nærmeste skraldespand.

For at løse denne udfordring blev der udviklet en række forskelligt kommunikationsmateriale. I samarbejde med AGF blev der produceret skilte, videomateriale og SoMe content, for at kommunikere den nye løsning til AGFs publikum.

Gennem positiv og engagerende kommunikation, så vi en klar udvikling fra testkampen til den fulde lancering i midt september.

Udover ovenstående tiltag, holdte Rethink Event oplæg for både AGFs driftfolk og frivillige. I sådanne projekt er det afgørende at den bagvedliggende struktur fungerer optimalt, og dette kræver at AGFs medarbejdere og frivillige ved hvordan de skal håndtere affaldet og hvorfor det er vigtigt.

 

Foto: Kasper Skotte Krogh

 
 

Foto: Kasper Skotte Krogh

 

Foto: Kasper Skotte Krogh

 
 

Foto: Kasper Skotte Krogh

 

Foto: Kasper Skotte Krogh